wqbit wqbit
2546
BLOG

1-szy z czterech jeźdźców Apokalipsy oznacza coś innego!!!

wqbit wqbit Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

1I ujrzałem:
gdy Baranek otworzył pierwszą z siedmiu pieczęci,
usłyszałem pierwsze z czterech Zwierząt
mówiące jakby głosem gromu:
"Przyjdź!"
2 I ujrzałem:
oto biały koń,
a siedzący na nim miał łuk.
I dano mu wieniec,
i wyruszył jako zwycięzca, by [jeszcze] zwyciężać
(Ap 6, 1-2)

„Zwierzęta” — Cherubiny reprezentujące świat stworzony kolejno przyzywają słowem ,,Przyjdź!"(wołaniem eschatologicznym: 22, 17.20 –17 A Duch i Oblubienica mówią:
"Przyjdź!"
A kto słyszy, niech powie:
"Przyjdź!"
I kto odczuwa pragnienie, niech przyjdzie,
kto chce, niech wody życia darmo zaczerpnie
) nie Jana, który już jest i widzi, nie Jeźdźców, którzy raczej wychodzą, lecz Chrystusa, który jest Erhomenos (4, 8 -Który był i Który jest, i Który przychodzi) poprzez różne interwencje, z których ostatnią, jest paruzja. Stworzenie z utęsknieniem czeka na Chrystusa (por. Rz 8, 19-23). "Głosem grzmotu" zapowiedziany jest tylko Pierwszy Jeździec.

,,Biały" — barwa triumfu. Kogo oznacza Pierwszy Jeździec, do dziś dnia trwa spór między dwiema interpretacjami. Pierwsza, w trosce o utrzymanie jednorodności wszystkich czterech symbolów i opierając się na analogii do ,,apokalipsy synoptycznej” (Mt 24, 6-9; Mk 13, 7-9; Łk 21, 9-12) 9-12), widzi również w nim jakąś plagę (Boismard, Bousset, Cerfaux—Cambier, Charles, Gelin, Lohmeyer,Martindale, Rohr, Sickenberger, Swete, Wikenhauser), zwycięski militaryzm (Partów lub Rzymian), czyli wojny zewnętrzne.

Druga interpretacja, mająca za sobą większość Tradycji (Ireneusz, Wiktoryn, Andrzej z Cezarei. Prymazjusz, Beda, Albert Wielki, później Ribera,Bossuet), a mniej zwolenników dzisiaj (Allo, Bonsirven, Féret, Loisy, B.Weiss, Zahn), na podstawie analogii do 19, 11-16 tłumaczy ten symbol jako radosny: zwycięstwo Chrystusa-Słowa, a więc apostolskie zdobycze ewangelii. Biorąc nadto pod uwagę: a) analogię do mesjańskiego Ps 44 [451, 4-6 –

4 Bohaterze, przypasz do biodra swój miecz,
swą chlubę i ozdobę! 5 Szczęśliwie wstąp
na rydwan w obronie wiary, pokory i sprawiedliwości,
a prawica twoja niech ci wskaże wielkie czyny!
6 Strzały twoje są ostre - ludy poddają się tobie -
[trafiają] w serce wrogów króla.
7 Tron Twój, o Boże, trwa wiecznie,
berło Twego królestwa - berło sprawiedliwe.
8 Miłujesz sprawiedliwość, wstrętna ci nieprawość,
dlatego Bóg, twój Bóg, namaścił ciebie
olejkiem radości hojniej niż równych ci losem
;; b) optymistyczny nastrój Zachariasza 1, 17;

c) główny temat Apokalipsy, jakim jest triumf Chrystusa: d) emblematy triumfu niebiańskiego: barwę białą, wieniec i z emfazę użyte słowo Janowe "przyjdź" oraz różnice dzielące od pozostałych; e) głos gromu; f) brak ukazania klęski; g) brak analogii w wizji trąb i czasz — należy przychylić się raczej do tłumaczenia chrystologicznego.

3A gdy otworzył pieczęć drugą,
usłyszałem drugie Zwierzę mówiące:
"Przyjdź!"
4 I wyszedł inny koń barwy ognia,
a siedzącemu na nim dano odebrać ziemi pokój,
by się wzajemnie ludzie zabijali -
i dano mu wielki miecz (
Ap6, 3-4)

Drugi Jeździec to Wojna. ,,Barwa ognia" nawiązuje nie tyle do krwi, ile do sądu Bożego. "Ziemia” wskazuje na zasięg światowy tej wojny. ,,Wielki miecz’ należy do arsenału symbolów apokaliptycznych oznaczając nieuchronny sąd Boży.

Przejawia się więc on w zapowiedzianych przez Chrystusa wojnach (np. Mk 13, 7n).

 

5A gdy otworzył pieczęć trzecią,
usłyszałem trzecie Zwierzę, mówiące:
"Przyjdź!"
I ujrzałem:
a oto czarny koń,
a siedzący na nim miał w ręce wagę.

Trzeci Jeździec to Głód. ,,Czarny kolor złowieszczy. ,,Waga” zaś to biblijny symbol skąpego odmierzania racji żywnościowych.

 

6I usłyszałem jakby głos w pośrodku czterech Zwierząt, mówiący:
"Kwarta pszenicy za denara
i trzy kwarty jęczmienia za denara,
a nie krzywdź oliwy i wina!"

 

Jest to znamienny protest Cherubinów, opiekunów natury (Swete), lub głos miłosierdzia Bożego (Allo), ograniczający rozmiary klęski. "Kwarta"1,079 litra. ,,Denar’ — dniówka robotnika 1,07 fr. szw. w złocie (1960) (por. Mt 20, 2). Jęczmień”, a więc pokarm pośledniego gatunku, chleb ubogich (por.J 6, 9. 13 -8 Jeden z uczniów Jego, Andrzej, brat Szymona Piotra, rzekł do Niego: 9 "Jest tu jeden chłopiec, który ma pięć chlebów jęczmiennych i dwie ryby, lecz cóż to jest dla tak wielu?"). Dwanaście razy większą rację zboża ustalił za 1 denara senat rzymski (Cycero).

„Nie krzywdź” — zagadkowy ten zakaz dotyczący ,,oliwy” ,,wina” Tradycja odnosiła w sensie duchowym do zabezpieczenia sakramentów Kościola (Andrzej z Cezarei); nowsi egzegeci bądź podkreślają, że dwa te produkty mniej są konieczne do życia, bądź zbiory ich były tak marne, że już nie trzeba było niszczyć resztek, bądź też vidząâ aluzję do zakazu zakładania nowych winnic i oliwnic, jaki wydał Domicjan Swetoniusz, wobec nadprodukcji wina i oliwy.

 

7A gdy otworzył pieczęć czwartą,
usłyszałem głos czwartego Zwierzęcia mówiącego:
"Przyjdź!"
8 I ujrzałem:
oto koń trupio blady,
a imię siedzącego na nim Śmierć,
i Otchłań mu towarzyszyła.
I dano im władzę nad czwartą częścią ziemi,
by zabijali mieczem i głodem, i morem, i przez dzikie zwierzęta
(Ap 6, 7-8)

 

„Otchłań” (Ades) — tyle, co hebr. szeol — kraina zmarłych, towarzyszy Śmierci, by pochłonąć jej ofiary. Pojęcia te w Apokalipsie występują jako osoby.

„Czwarta część ziemi” — rys konwencjonalny, zapożyczony od EzechieIa, podkreśla ograniczoność tej plagi: nie jest ona jedyna ani ostateczna.

 

»Mieczem" — przytoczone cztery plagi wzięte są z Ezechiela.

 

Powtórzenie wyrazu "zabijali morem=śmiercią (tanatos) tłumaczy się sugestią cytatu z Ezechiela. Może jest to aluzja do wielkiej zarazy z roku 65 po Chr., wspomnianej przez Tacyta (Ann. 16,13) i Swetoniusza (Vita Nerois, 39,).

Dzikie zwierzęta były w starożytności plaga terenów opustoszałych

 

 

 

 

 

wqbit
O mnie wqbit

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura