wqbit wqbit
207
BLOG

„Jahwe Jahwem” ale Żyd Dawid jak góral żywym nie przepuścił!

wqbit wqbit Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

1 Kiedy zbliżył się czas śmierci Dawida, wtedy rozkazał swemu synowi, Salomonowi, mówiąc: 2 "Ja wyruszam w drogę [przeznaczoną ludziom na] całej ziemi. Ty zaś bądź mocny i okaż się mężem! 3 Będziesz strzegł zarządzeń Pana, Boga twego, aby iść za Jego wskazaniami, przestrzegać Jego praw, poleceń i nakazów, jak napisano w Prawie Mojżesza, aby ci się powiodło wszystko, co zamierzysz, i wszystko, czym się zajmiesz, 4 ażeby też Pan spełnił swą obietnicę, którą mi dał, mówiąc: "Jeśli twoi synowie będą strzec swej drogi, postępując wobec Mnie szczerze z całego serca i z całej duszy, to wtedy nie będzie ci odjęty potomek na tronie Izraela".(1 Krl 2, 1-4)

          Dla określenia prawa Bożego Dawid używa aż 6 –iu form synonimicznych aby podkreślić znaczenia tego prawa w życiu religijnym. Napomnienia natury religijnej streszczają się w zachęcie do wierności Prawu Mojżesza, natomiast państwowe dotyczą ukarania albo wynagrodzenia pe­wnych osób, wobec których król Dawid „zstępujący na drogę, która jest przezna­czeniem całej ziemi” (w. 2) nie zdążył okazać swej sprawiedliwości. Wychodza tu wady i ułomności jego ludzkiej natury.

5 Poza tym ty wiesz, co uczynił mi Joab, syn Serui; co uczynił dwom dowódcom wojska izraelskiego - Abnerowi, synowi Nera, i Amasie, synowi Jetera, kiedy ich zabił i przelał krew w czasie pokoju, jak na wojnie, i zbroczył tą krwią wojny swój pas na biodrach i sandały na nogach. 6 Uczynisz więc według twojej roztropności i nie dozwolisz, aby w sędziwym wieku spokojnie zstąpił do Szeolu. (1 Krl 2, 5-6)

          Ma to uczy­nić jego syn Salomon, gdyż do niego zo­stały skierowane wszystkie polecenia. Naj­pierw kara ma spotkać Joaba, który Abnera i Amasę dwóch dowódców wojska Izraelskiego, podstępnie zamordował (zob. 2 Sm 2,18-23; 3,26-28; 19,14; 20, 5- 10). Dawid, który tak wiele zawdzięczał Joabowi, a równocześnie będąc od niego uzależniony, nie mógł wymierzyć sprawie­dliwości. Tę sprawę zlecił swojemu synowi, zgodnie z prawem ST „ząb za ząb” (ww. 5-7). Zabójstwo Amasy było rozmyślnym morderstwem i jako takie podlegało prawu krwi – pomsty.

 7 Synom zaś Barzillaja Gileadczyka okażesz łaskę, aby byli wśród twoich stołowników, gdyż przyszli mi z pomocą w mojej ucieczce przed twym bratem Absalomem. (1 Krl 2, 7)

          Natomiast łaskę (hebr. hesed) Salo­mon powinien okazać synom Barzillaja, Gileadczyka, którzy pomogli Dawidowi, gdy był zmuszony do ucieczki podczas buntu Absaloma (por. 2 Sm 17,27-29. 32- 39).

8 Jest też przy tobie Szimei, syn Gery, Beniaminita z Bachurim. To on przeklinał mnie gwałtownie, gdy szedłem do Machanaim, ale potem zeszedł na spotkanie ze mną nad Jordanem. Dlatego przysiągłem jemu na Pana, mówiąc: Nie zabiję cię mieczem. 9 Ale ty nie darujesz mu, bo jesteś człowiekiem roztropnym i będziesz wiedział, jak z nim postąpić, abyś go posłał w sędziwym wieku krwawo do Szeolu".(1 Krl 2, 8-9)

          Podobnie jak Joaba, kara ma spotkać Szimiego, syna Gery, należącego do pokolenia Beniamina, wywodzącego się z Bachurim, z miejscowości położonej na wschód od góry Oliwnej, na pograniczu pokolenia Judy i Beniamina, na północ od późniejszej drogi rzymskiej Jerozolima-Jerycho. Wtedy przy­siągł mu Dawid, że nie zabije go mieczem (w. 8), ale wolny był od tej przysięgi Salomon i dlatego jemu Dawid powierzył tę sprawę, aby sprawiedliwość objawiła się w pełni, a równocześnie został zachowany honor i prawe postępowanie króla. Zwła­szcza, że Izraelici wierzyli w niezawodną skuteczność słów złorzeczenia. Tylko krew tego, który złorzeczył, mogła zaprzeczyć jego słowom.

          Ponadto ród Szimiego był wybitnym wśród pokolenia Beniamina i patrzył niechętnie na dynastię dawidową.

10 Potem Dawid spoczął ze swymi przodkami i został pochowany w Mieście Dawidowym. 11 A czas panowania Dawida nad Izraelem wynosił czterdzieści lat. W Hebronie panował siedem lat, a w Jerozolimie panował trzydzieści trzy lata. (1 Krl 2, 10)

          Zwrot ten stanowi jedną z nazw technicznych na określenie śmierci jako snu, spoczynku ze swymi przodkami.

           Podano również, że został po­chowany w Mieście Dawidowym, chociaż istniał zwyczaj pochówku zmarłych poza miastem. Dawid, jako król i zdobywca Jerozolimy, został po­chowany prawdopodobnie w obrębie mu­rów miasta, na południowo-wschodnim zboczu wzgórza Ofel. Potwierdzają tę hi­potezę wykopaliska, stwierdzające obec­ność grobów królewskich w obrębie mu­rów miasta.

          Tradycja chrześcijańska, muzuł­mańska i żydowska umiejscawia grób Da­wida w sali dolnej wieczernika, a więc na zachodnim wzgórzu, a nie na Ofelu. Nie wiadomo kto pierwszy ustanowił tę trady­cję. W każdym razie jest ona dość późna (XII w. po Chr.). Argumentem potwier­dzającym tę hipotezę mają być słowa św. Piotra z Dz 2, 29 – (Bracia, wolno powiedzieć do was otwarcie, że patriarcha Dawid umarł i został pochowany w grobie, który znajduje się u nas aż po dzień dzisiejszy). Najstarsza pozabiblijna tradycja opowiada się jednak za wschod­nim wzgórzem, czyli tzw. Ofelem (J. Flawiusz, Ant., pod red. E. Dąbrowskiego, Dawne dzieje Izraela, Poznań-Warszawa-Lub­lin 1962, 395n). Potwierdzają również św. Epifaniusz, który mówiąc o proroku Iza­jaszu i stwierdzając, że został pochowany przy sadzawce Siloe, dodaje: „w pobliżu grobu króla Dawida”.

          Trzeba stwierdzić, że tradycja umiejscawiająca grób Dawida w dolnej sali Wieczernika, powstała wskutek po­wszechnej opinii w czasach krzyżowców, że Miasto Dawidowe znajdowało się na zachodnim wzgórzu, czyli na tzw. Syjonie chrześcijańskim, a nie na południowo-wschodnim wzgórzu Ofel, niedaleko sa­dzawki Siloe. Słowa zaś św. Piotra, jako ogólne, mogą również wiązać się z Ofelem. Grób Dawida około r. 133 po Chr. został zniszczony i uległ zapomnieniu. W póź­niejszym okresie zaczęto czcić grób Dawi­da nawet w Betlejem. Cześć Dawida i jego grobu, umiejscawianego w tzw. „Syjonie chrześcijańskim”, w dolnej sali wieczer­nika, łączy się także najprawdopodobniej z zajęciem tego terenu przez chrześcijan palestyńskich (1212-1244 r.), którzy utrwalili tutaj wspomnienie Dawida. Póź­niej przejęli te tradycje franciszkanie, któ­rzy w r. 1335 zajęli wieczernik. A jeszcze później muzułmanie zamienili to miejsce w meczet i w dalszym ciągu czcili tutaj grób Dawida, aż do roku 1948 r., kiedy to budynek ten przeszedł na własność Ży­dów; oni to do rzekomego grobu Dawida dołączyli kryptę ofiar II wojny światowej.

          Królestwo Dawidowe i rządy Dawidowe tak pod wzglądem re­ligijnym jak i politycznym zajmu­ją bezsprzecznie najwybitniejsze miejsce w dziejach narodu izraelskiego- Dawid pierwszy umiał zje­dnoczyć różne plemiona w ¡eden naród i wyznaczyć mu należne miejsce wśród innych narodów Wschodu.

          Gorliwość Dawida, gdy chodzi o sprawę religijną, tudzież praca nad zjednoczeniem narodu, w późniejszych dziejach izraelskich występują często jako typ Mesjasza i Jego Królestwa- ¡Mesjasz bę­dzie najdoskonalszym królem z rodu Dawidowego. Życie Dawi­da nie było wprawdzie wolne od wyki uczeń i wielkich występków (2 Sm 12,13), ale jednocześnie po­czuwa się do winy i jako grzesz­nik przyjmuje z pokorą naganę. (2 Sm 15, 25 przyjmuje z poddaniem, się woli Bożej wszelkie przeciw­ności (2 Sm 24,14) i nie traci wia­ry i nadziei w miłosierdzie Boże (2 Sm 24,14).

LIT: Kruszyński J: Pismo Święte Starego Testamentu, KUL, Lublin, 1938

http://www.biblestudytools.com/commentaries/jamieson-fausset-brown/2-samuel/2-samuel-6.html

Łach S: Pismo Święte Starego Testamentu, Pallotinum, W-wa, 1973

Łach B:Pismo Święte Starego Testamentu, Księgi 1-2 Królów, Pallotinum, Poznań, 2007

 

 

       

wqbit
O mnie wqbit

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura