wqbit wqbit
876
BLOG

Księga Judyty z komentarzem-no prostu fascynująca historia!!

wqbit wqbit Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

1 Było to w dwunastym roku panowania Nabuchodonozora, który królował nad Asyrią w wielkim mieście Niniwie. W tym czasie Arfaksad królował nad Medami w Ekbatanie. 2 Zbudował on wokoło Ekbatany mur z kamieni ciosowych, szerokich na trzy łokcie i długich na sześć łokci i uczynił wysokość muru na siedemdziesiąt łokci, a szerokość jego na łokci pięćdziesiąt. 3 A przy jej bramach wzniósł wieże na sto łokci wysokie, a szerokość ich u podstaw wynosiła sześćdziesiąt łokci.(Jdt 1, 1-3)

 

Już ten wstępny wiersz stawia badaczy przed wielkim problemem histo­rycznym. Jest rzeczą nieprawdopo­dobną, by chodziło tu o słynnego Nabukadne‘ssara II (Dn 1,1 i in.), króla Babilonu (604—561). Wprawdzie historia jak i Księga Judyty prawie jednakowo przedstawiają zachowanie się Nebukadnezara, lecz Nebukadnezar II nie był królem Niniwy. a zaczął pano­wać dopiero po zburzeniu tego mia­sta. Chodzi tu więc raczej o pseudo­nim czy może o tytuł królewski ja­kiegoś mocarza wschodniego: asyryj­skiego czy babilońskiego, lub innego władcy ich dziedzictwa. Autor chcąc przedstawić jak najstraszniej grożącą Izraelowi zagładę, umyślnie wybrał 1 zespolił razem imiona Nabuchodono­zor i Niniwa. które w świadomości Żydów tkwiły przez długie wieki ja­ko przerażające wspomnienie histo­ryczne (por. Lm 5. 6).

Nie ma w Jdt wyraźnych i pew­nych wskazówek, które by pozwoliły na całkowite utożsamienie wydarzeń w niej opisanych z faktami historycz­nymi, stwierdzonymi dotychczas na podstawie dokumentów. Było to po­wodem wysuwania różnych hipotez. Na szczególniejszą uwagę zasługują trzy hipotezy. Prawdopodobnie nie chodzi tu o czasy asyryjskiego króla Assurbanipala (669—626), choć istnieje zadziwiająca zgodność pomiędzy wypadkami z czasów tego króla, a wydarzeniami opisanymi w Jdt. Chodzi tu raczej o czasy po niewoli babilońskiej, zwłaszcza czasy perskiego króla Dariusza I (521—485), ale możliwe, że Jdt mówi o czasach króla Artakserksesa III Ochusa (358—338).

Niniwa, założona według Rdz 10, przez Nimroda, już za Hammurabiego około 1728 roku przed Chrystu­sem była znacznym miastem, leżącym na lewym brzegu górnego Tygrysu, naprzeciw dzisiejszego Mosulu. Była stolicą Asyrii (2 Krl 19. 36; Iz 37. 37; Jon 1, 2 i in.); na ówczesne czasy było to         olbrzymie miasto. Niniwa zburzo­na została przez Medów i Babilończyków w roku 612 przed Chrystusem.

Arfaksada, króla Medii, nie zna historia. Nazwy historyczne czy geo­graficzne ówczesnych czasów znane są prawie wyłącznie dzięki Herodotowi. Są one często zniekształcone, a ich identyfikacja jest bardzo trudna. Mo­że chodzi tu o Frawartiusza = Fraortesa (Herodot, 1, 73. 102), syna Dejokesa. króla Medii, współczesnego Assurbanipalowi, królowi Asyrii, lub króla tego samego imienia, współcze­snego Dariuszowi I, królowi perskie­mu (Napis bizutuński, 3 i 4; J. B. Weiss) lub kogoś innego z królów Medii. Według pro­pozycji J. Gilberta (Dissert, surVhistoi­re de Judith, 1754, s. 76 n) Arfaksadem ma być Abrakas, gubernator Medii w czasach Ksenofonta (około roku 354—430). Imię Arfaksad wspom­niane jest w Rdz 10, 22; 11, 10-13 (syn Sema), a oznacza lud lub kraj, może Arrapachitidę, tj. okolicę mię­dzy jeziorami Wan i Urmia (Antiq).

Ekbatana wspomniana jest w Piś­mie św. poza Jdt (1, 1. 14) jeszcze kil­kakrotnie: Ezd 6, 2. 30, Tb 3, 7; 6.10 (S); 7, 1; 2 Mch 9, 3.

Gród ten, silnie obwarowany, opisany jest przez Herodota (1, 98 n). O tym mieście jest mowa w Jdt 1, 1-4. Została ona założona przez Dajakku, króla Medii, około roku 700 przed Chrystusem. Z dość szczegółowe­go opisu Herodota wynika, że by­ło to ogromne i bardzo umocnio­ne miasto. Obwód największego muru wynosił prawie tyle, co mur obwodowy Aten. Poszczególne mury, których było 7. wznosiły się coraz to wyżej, gdyż miasto położone było na wzgórzu, na którego szczycie, otoczo­ny ostatnim murem, znajdował się zamek królewski. Przedmurza poma­lowane były różnymi kolorami: na biało, czarno, purpurowo, niebiesko, jasnoczerwono, a ostatnie były po­srebrzone i pozłocone, co na widzu z oddali wywoływało potężne wraże­nie. Aleksander Wielki zdobył Ekba­tanę w roku 330 przed Chrystusem.

 

4 Same zaś bramy wznosiły się na wysokość siedemdziesięciu łokci, a szerokie były na czterdzieści łokci, tak aby mogły przechodzić jego wielkie siły wojskowe i defilować jego piechota.(Jdt 1, 4)

 

Mury Ektabany były 36,40 m wysokie i 26 m szerokie; wieże nad bramami miały 52 m wysokości i 31,20 m sze­rokości u podstaw; bramy były 36.40 m wysokie i 20.80 m szerokie. Wymiary powyższe, choć wyglądają na wyolbrzymione, są jednak możli­we, co stwierdzają wykopaliska i opi­sy historyków. Aleksander Wielki używał przy oblężeniu Tyru (332 r. przed Chr.) wież oblężniczych o wy­sokości 50 m, które cośkolwiek prze­wyższały mury miasta, położonego na stosunkowo nieznacznym wzniesieniu, co dostatecznie wyjaśnia także poda­ną w Jdt wysokość murów Ekbatany. Starożytny Wschód był mistrzem we wznoszeniu potężnych budowli, a wa­rownia Ekbatana była prawie przy­słowiowa.

Tekst nie mówi, ile bram po­siadała Ekbatana. Babel Nabuchodonozora miała ich osiem. W celu utrud­nienia nieprzyjacielowi wtargnięcia do miasta budowano ich jak najmniej, a umacniano je jak najsilniej i strze­żono olbrzymimi wieżami. Wysokość bram Ekbatany jest różnie podawana: 70 łokci (A B), 60 (S) i 80 (L). Ulice starożytnych miast były zazwyczaj wąskie. Wolne place były tylko przy bramach miejskich; tam też skupiało się całe życie publiczne, tam odbywa­ły się targi, zgromadzenia mieszkań­ców i sądy (por. Rt 4, 1 nn; Ps 126 [127], 5). Dość znaczna szerokość bram (40 łokci) uzasadniona jest tu koniecz­nością wojskowy: „aby przez nie wy­chodzić mogły“ zastępy jeźdźców i wozy bojowe, i by „tam mogła się ustawiać jego piechota“

 

5 W tym czasie król Nabuchodonozor prowadził wojnę z królem Arfaksadem na wielkiej równinie, która leżała w okolicach Ragau.(Jdt 1, 5)

 

Fortyfikacje Ekbatany podraż­niły Nabuchodonozora do tego stop­nia, że zaatakował Arfaksada, króla Medii. Walka odbyła się w okolicy Ragau, które powszechnie utożsamia się z Rages, o którym kilkakrotnie wspomina Tb (1, 14; 4, 1. 20; 9, 2. 5). Było to jedno z największych i naj­starszych miast Medii, a jego ruiny, zwane dziś Rai, znajdują się 13 km na południowy wschód od Teheranu 40 mil na północny wschód od Ekbatany. Ptolemeusz (6, 2. 6) nazy­wa to miejsce Rhagiana, a Napis bizutuński Dariusza I (520 r. przed Chr.) wspomina dwukrotnie okolicę Raga. Pochodzący od Izydora z Charax spis dróg państwa Partów zna Ragau w północnym Iranie, w ziemi Apavarktikene, na krańcach północnych Wyży­ny Irańskiej w okolicy Nisapur i Meshed.

 

6 I wyruszyli przeciwko niemu wszyscy zamieszkujący okolice górskie, jak również wszyscy mieszkający nad Eufratem, Tygrysem i Hydaspem oraz na równinach podległych Ariochowi, królowi Elimajczyków. I zeszło się na pole walki wiele narodów, potomków Cheleuda.(Jdt 1, 6)
 

Przyłączyli się do Arfaksada rzecz jasna. Tak więc jako przeciw­ników Nabuchodonozora, króla asyryjskiego, autor wymienia Armenię, Medię i Elam. Odpowiada to historii, która mówi o nieprzerwanych prawie walkach Asyryjczyków z tymi trzema krajami.

 

7 Wtedy Nabuchodonozor, król Asyryjczyków, wysłał posłów do wszystkich mieszkańców Persji i do wszystkich mieszkających na zachodzie, do mieszkańców Cylicji, Damaszku, Libanu i Antylibanu i do tych wszystkich, którzy mieszkali na wybrzeżu morza,(Jdt 1, 7)

 

Przez wybrzeże należy rozumieć zdaniem A. Millera przede wszystkim Fenicję i Filisteę. Fr. Stummer nato­miast twierdzi, że może tu tylko cho­dzić, tak jak w Rdz 49. 13; Pwt 33. 19, o wybrzeże na północ od zatoki Hajfy. Bieg pasm górskich Libanu i Antylibanu wskazuje raczej na to, że poselstwo nie powinno dochodzić do wybrzeża, ale raczej do Górnej Gali­lei.

 

8 do ludów na Karmelu i w Gileadzie, i w górnej Galilei, i na wielkiej równinie Ezdrelon.(Jdt 1, 8)

 

Posuwając się wzdłuż wybrzeża w kierunku południowym, posłowie Nabuchodonozora przybyli na Kar­mel. a potem do Galaadu. Według A. Millera przez narody Karmelu na­leży rozumieć mieszkańców zatoki Akka jako też rozciągającej się na południe od Karmelu równiny Dor. Galaad oznacza północną część Zajordania. ziemie leżące na północ od rzeki Jabbok,

 

9 Także do wszystkich w Samarii i do jej miast i do zamieszkujących z drugiej strony Jordanu aż do Jerozolimy, Batanei, Chelus i Kadesz, i po Rzekę Egipską, i Tafnes, i Ramses, i po całą ziemię Goszen, 10 hen aż po Tanis i Memfis, i do wszystkich mieszkańców Egiptu daleko aż po granice Etiopii. 11 Lecz wszyscy mieszkańcy całej ziemi zlekceważyli odezwę Nabuchodonozora, króla Asyryjczyków, i nie stawili się do walki, ponieważ nie lękali się go. Uważali go za człowieka osamotnionego i dlatego odesłali posłów jego z niczym, nadto ich znieważając.(Jdt 1, 9-11)

 

Ze słów „jakby zwykły człowiek“ wynika, że narody sądziły, iż król asy­ryjski jest słaby i łatwo zostanie po­konany, a zatem nie mają powodu do obawy przed nim. Dalszy jednak bieg wydarzeń wyjaśnia, że zawiedli się mocno (por. 2, 21 — 3, 9). Vg 1, 11 odnosi zwrot ten do narodów: „lecz wszyscy jednomyślnie odmówili“. Posłowie zostali „z niczym“ odpra­wieni, tzn. bez przyrzeczenia, że wy­słane będą wojska pomocnicze do Asyrii, i bez darów, którymi mieli okazać poddaństwo Nabuchodonozorowi.

 

12 Wtedy Nabuchodonozor rozgniewał się bardzo na całą tę ziemię i przysiągł na swój tron i swoje królestwo, że się zemści na wszystkich krajach Cylicji, Damaszku i Syrii i mieczem je wyniszczy, a także wszystkich zamieszkujących ziemię Moabu, synów Ammona, i całą Judeę, i wszystkich w Egipcie hen daleko aż po kraje obu mórz.
13 Potem ze swymi siłami zbrojnymi stanął do walki przeciw królowi Arfaksadowi w siedemnastym roku, i zwyciężył go w walce, i rozgromił całe wojsko Arfaksada i całą jego konnicę, i wszystkie jego rydwany.
(Jdt 1, 12-13)

 

Gniew Nabuchodonozora jest zrozumiały. Nie mógł się jednak cd razu zemścić na narodach Zachodu, gdyż musiał się wpierw uporać z Arfaksadem. W tej więc chwili „za­przysiągł na tron i królestwo swoje“, że się na nich zemści. Była to przy­sięga uroczysta, która nakładała na niego ścisły obowiązek jej wypełnie­nia (por. Mt 14, 7; Mk 6, 23).

 

14 Podbił też pod swoje panowanie jego miasta i doszedł aż do Ekbatany. Tam zdobył wieże, spustoszył place miasta, i okazałość jej zamienił w jej hańbę.(Jdt 1, 14)

 

Zdobycie wież Ekbatany było równoznaczne ze zdobyciem miasta. Poszczególne ulice miast orientalnych przeznaczone były na bazary (Jr 37, 21). w których gromadzono i wysta­wiano na sprzedaż towary. Było więc wiele sposobności do grabieży.

15 Samego Arfaksada ujął w górach Ragau i przeszył go swoimi strzałami, zadając mu ostateczną klęskę aż do dnia dzisiejszego.(Jdt 1, 15)

 

Arfaksad przebity został strzała­mi, lecz niekoniecznie przez samego Nabuchodonozora. Herodot nie poda­je rodzaju śmierci Fraortesa, w któ­rym zwolennicy teorii Assurbanipala chcą widzieć Arfaksada z Jdt. Mówi o nim, że po pokonaniu narodu po na­rodzie „ostatecznie wyruszył przeciw­ko Asyryjczykom..., którzy władali Niniwą i przedtem panowali nad wszystkimi narodami..., a on sam po 21-letnim panowaniu zginął, jako też większa część jego wojska“ (Herodot,1,102 n).

Chcąc uzgodnić rodzaj śmierci Fraortesa, utożsamianego przez zwo­lenników teorii Dariusza I z Arfaksadem księgi Judyty, trzeba by przyjąć, że przebicie go nie było śmiertelne, a tylko ubezwładniło go i umożliwiło jego ujęcie. O śmierci jego donosi Napis bizutuński, 1: „Mówi Dariusz król: Następnie udał się ten Frawartis z wiernymi żołnierzami swoimi tam, gdzie jest okolica o nazwie Ra­ga w Medii. Wtedy wysłałem wojsko przeciwko nim. Frawartis został poj­many i do mnie przyprowadzony. Od­ciąłem mu nos, uszy i język, prowa­dziłem go... na dworze moim był trzy­many w kajdanach. Cały lud widział go. Potem kazałem go w Ekbatanie ukrzyżować; tych mężów, którzy byli jego najznaczniejszymi zwolennikami, uwięziłem w twierdzy Ekbatanie“.

 

16 I wrócił razem on sam i cała jego zgraja, bardzo wielkie mnóstwo wojowników. I pozostali tam, żyjąc beztrosko i ucztując, on sam i wojsko jego przez sto dwadzieścia dni. (Jdt 1, 16)

 

Pokonanie Arfaksada, groźne­go wroga Asyrii, będącego tuż u boku Nabuchodonozora, dostatecznie uza­sadnia długotrwałe (120 dni) uroczy­stości ku uczczeniu odniesionego zwycięstwa.

lit:

Longkammer H. 1-2 Księga Kronik, Wstęp, przekład z oryg., komentarz, Pallotinum, Poznań 2011

Łach S:Pismo Święte Starego Testamentu, Pallotinum, W-wa, 1973

Łach B:Pismo Święte Starego Testamentu, Księgi 1-2 Królów, Pallotinum, Poznań, 2007

Smolikowski P Bóg w historii, Gutenberg Print, W-wa, 1995

Ricciotti G., „Dawne dzieje Izraela”, PAX, W-wa, 1956

Millard A., Skarby czasów Biblii, Świat Książki, W-wa, 2000

Łach S., Księgi proroków mniejszych, Pallotinium, Poznań 1968

Kruszyński J., Pismo Święte Starego Testamentu, Lublin, 1938

http://www.biblestudytools.com/commentaries/jamieson-fausset-brown/1-kings/1-kings-19.html

Łach S,: Pismo Św Starego Testamentu, t XIII-1, Księgi Proroków mniejszych, Pallotinum, Poznań, 1968

Grzybek S: Księga Tobiasza-wstęp, przekąłd z oryginału, komentarz, Pallotinum, Poznań, 1963

 

 

wqbit
O mnie wqbit

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura